MALEDIVY 2017

15. 8. 2017

Na Maledivy jsem dlouho nechtěla jet. Nedovedla jsem si představit, co bych tam na tom jednom pidiostrůvku třeba týden dělala. Nepotápím se, a ležet jen na lehátku u moře mě nebaví. Nakonec rozhodlo to, že musím vždy spojit služební cestu s rodinnou dovolenou. No a protože je jako destinaci prodávám ve své cestovce, tak je potřebuju trošku znát. Taky jsem hledala bezpečnou destinaci, kam bych mohla i s dětmi a měla tam all inclusive, taky to, že jsou víceméně celoroční, protože kvůli manželově práci můžu jen v létě, a taky to, že je to místo, kde jsem ještě nebyla. Tak teda jo, poletíme.

Vybrala jsem ostrov / resort Adaaran Select Meedhupparu 4*, který byl jeden z těch levnějších, disponuje dopravou hydroplánem, což je věc, kterou jsem si chtěla vyzkoušet, a zabukovala jsem letenky s Emirates.

Let proběhl tak nějak rozumně, i přestože byl dlouhý. Dorazili jsme na Male International Airport a začali se shánět po hydroplánu. Znovu jsme se odbavili, tentokrát u odbavovacích přepážek společnosti Trans Maldivian Airlines, naše zavazadla naložili na náklaďák a nás do autobusu, a všechny nás i kufry odvezli na druhý konec ostrova na terminál hydroplánů. Zde nás nasměrovali na jeden ze dvou „gejtů“, což byly v podstatě jen dvoje dveře do jedné čekací místnosti. Pak nás zavolali k příslušnému stroji na mole, kde nás přivítal kapitán s druhým důstojníkem a stewardem. Let byl celkem bez problémů, až na to, že kapitán pilotoval bosý (zjistili jsme, že je to tady normální). Steward nám udělal velmi podrobnou bezpečnostní instruktáž – řekl nám, že v letadle je 5 nouzových východů a že bezpečnostní instrukce najdeme na papíře, který je super, protože se dá použít i jako vějíř („you can use it as a fan :-)“ ), což byla v tom vedru asi nejcennější informace.

Vzhledem k celonočnímu bdění na economy sedadle v letadle Emirates jsem přes veškerou tu nádheru, co byla pod námi, a přes rachot, který vyluzovalo letadlo, prostě usnula a probudila se až těsně před přistáním.

Za cca 40 minut jsme přistáli u ostrova Meedhupparu v atolu Raa. Ostrov měří asi 700 x 300 metrů. Naše plážová vila byla asi 20 kroků od moře, které mělo barvu, jakou jsem snad ještě nikdy neviděla.

Vzhledem k tomu, že z ostrova se nedá nikam utéct, je nutné se soustředit na aktivity, které ostrov nabízí. Takže jsme pořád šnorchlovali, plavali, šnorchlovali a plavali, pozorovali ryby, courali po pláži, sbírali kamínky a mušle, krmili ryby croissanty od snídaně a občas absolvovali nějaký lodní výlet.

Přesto jsme se 11 dní nenudili. Z těchto 11 dní nám 1x celý den a 1x dopoledne pršelo, 1 x bylo celý den zataženo (ale teplota 30 stupňů, takže normálně koupačka v moři) a po zbytek dní bylo azúro s nějakými mraky a cca 32 – 35 stupňů.

Na každé straně ostrova je jedno molo. U jednoho přistávají hydroplány a u druhého tradiční lodě Dhow, které vozí turisty na výlety. Okolo ostrova je korálový útes, takže je možné šnorchlovat prakticky pár metrů od pláže. Nejvíce ryb se ale soustředí pod oběma moly. Pod hlavním molem určeným pro lodě jsme kromě spousty různých ryb všech barevných kombinací a velikostí denně viděli i murénu. Někteří naši sousedi měli štěstí na mantu, žraloka nebo želvu.

U mola také každý večer ve 21.30 probíhá Fish Feeding (krmení ryb). V tuto dobu sem připlouvá asi 6 velkých rejnoků (Stingray) a různých velkých či menších ryb, které se perou o zbytky masa a vnitřností, které jim hází plavčík.

Co se týče fauny, tak běžně se zde vyskytují agamy a scinkové, nad hlavou vám létají obrovští kaloni a papoušci, a děti byly nadšené také ze slepic a kohoutů, kteří pobíhají volně mezi pěšinkami ostrova.

V ceně all inclusive je 1x za pobyt zdarma Sunset Cruise, což je výlet lodí asi tak na hodinku v době před večeří. Pomalou plavbou se pluje směrem k západu slunce a po západu zase zpět k ostrovu. Nebyly vlny, takže jsme to zvládly s mámou a Lucinkou (3,5 roku) úplně v pohodě, většinou vsedě nebo vleže na střeše tradiční dřevěné lodi Dhow. Moc pěkné.

Honza si vzal jednou Jendu (6 let) na Morning Fishing, ale to už bylo horší. Bylo to v den, kdy pršelo, byly vlny, Jendovi bylo na lodi špatně, takže po spolknutí půlky Kinedrylu půl výletu (naštěstí) prospal. Výlet je v 6 ráno na 3 hodiny, během této doby bohužel chytili jednoho tuňáka a to bylo všechno. V ceně výletu je snídaně na lodi.

Já s mámou a Jendou jsme vyrazili na Dolphin Tour, což byl pro nás takový zlatý hřeb. Výlet je asi na 3 hodiny a jede se po snídani (v ceně výletu nealko nápoje). Co se týče možnosti vidět delfíny, tak prý je to tak 50 na 50. My jsme měli štěstí. Delfínů jsme viděli stovky a byli téměř po celou dobu výletu všude okolo nás. Nejdřív jsme seděli na střeše lodi a pozorovali je tak z dálky, pak se různá hejna přiblížila až k naší lodi a plula s námi, tak jsme si sedli dolů na bok a měli jsme je tak asi metr pod sebou. Byla to neskutečná nádhera.

Co se týče hotelu, tak ten má 4*, není to žádný extrémní luxus, ale je velmi pohodlný a nás naprosto uspokojil. Do bungalovu jsme stejně chodili víceméně jen spát. Resort sestává z velkých bungalovů, v každém bungalovu jsou 2 samostatné pokoje s vlastním vchodem jak zezadu, tak zepředu z terasy. Terasy jsou od sebe oddělené zdí, takže se nemusíte bát, že Vám soused bude koukat do soukromí. Pokoje prostorné, postele pohodlné a čisté. Zdarma na stole konvice a čaj, káva a balená voda. Minibar za příplatek. V pokoji je sejf, kde můžete uschovat peníze a pasy. Před pokojem je teráska a na ní velký sušák na plavky a osušky, a dále stolek a dvě pohodlná dřevěná křesla. Ke každému pokoji patří dvě dřevěná plážová lehátka s matrací. Nejlepší byla ale venkovní sprcha, která navazuje na vnitřní koupelnu. Tady nám nad hlavou visely kokosy, po stěnách lezly ještěrky a pod nohama mezi prkny rostly houby :-).

Úklid 2x denně prováděl náš pokojský, kterému jsem kvůli jeho častému prudění začala říkat „majordomus“ nebo „bytnej“. Říkal, že nám dá „some information“ a pak nám dával „some information“ v podstatě 2x až 3x denně a spočívalo to v tom, že nám sděloval, co nesmíme, takže jsme to pak začali dělat tak, že jsme se mu vyhýbali, co to šlo. Ostatní personál byl ale v poho, všichni milí, usměvaví a ochotní.

Wifina je zdarma na recepci a v hlavní restauraci a baru. Na recepci je pak ještě několik obchodů – se suvenýry, s kýčovitými obrázky pláží, s oblečením, se šperky a drahými kameny ze Srí Lanky a také je zde půjčovna svatebních šatů (a k tomu je zde i kadeřnice + vizážistka). Nechybí ani luxusní Chavana Spa, plně vybavené fitko a sladkovodní bazén. Na ostrově je tuším 5 barů v rámci all inclusive programu a hlavní bufetová restaurace, což byla moje oblíbená místnost. Protože kuchaři byli místní nebo ze Srí Lanky, tak jsem si tam fakt rochnila. Skoro všechno pálilo jako čert a když to nepálilo, tak se na to dalo dát čertovské mangové čatní 🙂 . Děti zase ocenily zmrzlinu, která byla po každém obědě a večeři. Mezi jídly byly v baru ještě snacky, takže hlady jsme opravdu netrpěli.

Celá dovolená proběhla bez jakýchkoli komplikací. Povedlo se nám dokonce i přesvědčit Lucinku, že si nasadí brýle a zkusí s námi koukat na rybičky. Ze začátku dělala scénky, ale ke konci pobytu už běžně plavala pod molem a šmírovala murény. Začali jsme jí říkat „Japonská lovkyně ústřic na tři“ (pro luštitele křížovek – Ama). Jenda zase pro změnu když nešnorchloval a nelovil kraby, tak v bazénu trénoval akvabelí sestavu, takže většinou bavil nás i ostatní turisty válející se v bazénu.

Náš pobyt měl jen dvě vady na kráse.

První bylo to, že já a děti jsme byli brutálně poštípaní od nějakýho místního hmyzu. Komáry zde plošně vykuřují, ale zřejmě to nefunguje na pidimušky černobílé barvy, které koušou daleko víc a zůstávají po nich obrovské svědící štípance. Měla jsem pokryté ruce i nohy a Jendovy záda vypadaly, jako když měl před 3 lety v Bulharsku neštovice. Doporučuji tedy vzít s sebou nějaký účinný repelent.

Další nepříjemností byli polští turisté, asi jediní kreténi z ostrova. Říkali jsme skupince Mařena & Teplí bratři. Teplí bratři byli 2 muži – jeden osvalenej krasavec a  druhej s úžasným sexy tělem ve tvaru hrušky. Svalouš měl s sebou vysokou blondýnu (Mařenu), která vypadala jako „hérečka z Perlovky“ s vlasy jako chemlon a umělýma řasama. Hruška měl s sebou oplácanou slepici, která při smíchu vyluzovala zvuky, jako když píská parní lokomotiva. Teplí bratři byli už v 9 ráno většinou tak nachcaní, že nemohli ani chodit. Stáli ve vodě v pool baru, lili do vody v bazénu brandy a máme podezření, že občas se tam i vymočili, a většinu času se po sobě plazili, jako by si to chtěli rozdat. Jejich squaw vypadaly tímto jejich stavem a chováním silně vypruzeně, tak trávily svůj čas osamoceně na lehátku většinou s mobilem v ruce. Toto ale hlavně Svalouše dost iritovalo, takže pak pořvával přes půlku ostrova „Mařeno!!! Kurva vypni ten telefon!!“. Mařena tedy vypla telefon a šla se mu věnovat, což spočívalo v tom, že ho podpírala, když chtěl někam jít.

Poslední den jsme se sbalili a přes Malé odletěli do Dubaje. Tady jsme odjeli do Sheraton Dubai Creek 5*, kde jsem strčila Honzovi děti, a řidič mě a mámu zavezl na návštěvu Burj Khalify. Pak rychle zpátky, vykoupat se v bazénu a honem na kutě. Vstávali jsme v 5.15 ráno a v 6 jsme odjeli na letiště. Na letu z Dubaje do Prahy jsem pak lehce zkolabovala v letadle.

Po obědě jsem najednou začala omdlívat, políval mě studený pot a brnělo mě celý tělo. Stewardka vyhodila Honzu a děti ze sedaček a nechala mě ležet s kyslíkovou maskou na obličeji. Nicméně to nepomohlo a bylo mi čím dál hůř. Musela jsem se odplazit na záchod, kde jsem se příšerně vyzvracela. Pak mě usadili do First Class a zabalili do peřiny. V Praze na letišti už u letadla čekala sanitka, která mě odvezla na ošetřovnu. Tady mě upíchli na kapačky, dostala jsem dvě lahve a injekci do zadku. Během té doby jsem pokračovala ve zvracení a prosila paní doktorku, ať mi dá ránu z milosti. Nakonec museli ještě zavolat policistu, aby mi přišel zkontrolovat pas, protože přes pasovku jsem nemohla jít. Honza mezitím zajel pro auto a polomrtvou mě odvezl domů. Doma jsem večer okamžitě usnula a ve 4 ráno mě vzbudily děti, že si budeme hrát (ať žije časový posun 🙂 ).

Závěr cesty byl dramatický, ale jinak to stálo za to. Cenově to asi nikdy úplně levné nebude, ale speciálně na Maledivách se nevyplatí šetřit. Vzhledem k tomu, že z toho jednoho ostrova nelze utéct, tak se vyplatí vybrat kvalitní hotel, kde si tu dovolenou za ty peníze opravdu užijete.

PRAKTICKÉ INFO

Tento ostrovní ráj na zemi v Indickém Oceánu je víceméně celoročně vhodnou destinací, a to jak pro rodiny s dětmi, pro potápěče, milovníky šnorchlování a dalších vodních sportů, pro mladé i starší nebo pro páry na svatební cestě. Pro zájemce je možné zorganizovat na místě symbolický svatební obřad.

Navštívili jsme ostrov / resort Adaaran Select Meedhupparu 4*, který úspěšně prodáváme už několik let a na který máme skvělé recenze od svých klientů.

Letecké spojení

Jako dopravce jsme zvolili Emirates, abychom si vyzkoušeli jejich služby. Nevýhodou u této aerolinky je, že na zpáteční cestě z Male do Dubaje a z Dubaje do Prahy vzájemně nenavazují lety, takže je nutné minimálně 7 hodinové čekání na letišti v Dubaji. Je tedy vhodné do cesty vložit stopover na jednu či dvě noci v Dubaji a spojit návštěvu dvou zemí během jedné cesty.

Další možnosti letu jsou například s FlyDubai, kteří mívají lepší ceny i návaznější spojení, nicméně je nutné se připravit na to, že se jedná skutečně o low cost dopravce. V základní ceně letenky tedy nebývá zahrnuto jídlo, nápoje, palubní zábava, deka, nebo zavazadla.

Jako vhodnější a přitom cenově dostupnější alternativu můžeme doporučit například Turkish Airlines. Dále lze využít například společnosti Swiss, Air France, Condor, Lufthansa apod.

Popis ostrova a resortu

Meedhupparu se nachází v atolu Raa ve vzdálenosti 152 km od letiště Male.  Je tedy nutná cesta hydroplánem. Na ostrov Vás dopraví společnost Trans Maldivian Airlines. V příletové hale v Male je nutné se znovu odbavit u přepážky TMA, která zajistí Váš transfer na terminál hydroplánů, který je na opačném konci ostrova. Limit pro zavazadla do hydroplánu je 20 kg/osoba + příruční zavazadla. Cesta na Meedhupparu trvá asi 40 minut letu.

Ostrov měří asi 700 x 300 metrů.

Podrobný popis ostrova a bungalovů najdete na webu www.adaaran.com, nicméně přidáváme pár důležitých postřehů.

Ostrov je rozdělen na část Adaaran Select Meedhupparu a Adaaran Prestige Water Villas. Hosté z části Select Meedhupparu nemají přístup do oddělené části pro vodní vilky. Naopak hosté ubytovaní ve vodních vilách mohou kamkoli. Obě části mají svůj vlastní sladkovodní bazén.

Na ostrově je celkem 5 barů, které lze využít v rámci all inclusive. Podávají se nealko nápoje a několik druhů alkoholických nápojů a míchaných drinků.

V rámci all inclusive lze využít hlavní bufetovou restauraci. K dispozici jsou také restaurace „a la carte“ nebo možnost privátní večeře na pláži (za poplatek).

V bufetové restauraci je velký výběr pokrmů, který uspokojí určitě každého. K obědu bývá jedna nebo dvě polévky, minimálně tři druhy příloh a čtyři druhy masa (kuřecí, hovězí, vepřové, jehněčí, ryby, krabi, vše v různých úpravách), jeden nebo dva druhy tepelně upravené zeleniny a výběr čerstvé zeleniny a salátů. Je zde také množství různých dochucovadel (dresinky, oleje, balsamikový ocet, různé druhy omáček a čatní, olivy, majonézy, kečup atd – v závislosti na tom, co je k večeři). Večery bývají tematické (BBQ, italské, asijské apod). Pro vegetariány je zde vegetariánský koutek (pilafy, nudle, dhal atd.), dále čerstvé ovoce, několik druhů zákusků a zmrzlina.

V rámci all inclusive lze využít zdarma například stolní tenis, tenis, posilovnu. Placené bývají vodní sporty motorizované a také zapůjčení šnorchlovacího vybavení. Toto zapůjčení je zpravidla cenově velmi nevýhodné, pokud tedy plánujete šnorchlovat, je lepší si přivézt vlastní masku a ploutve.

V resortu se také nachází dětské hřiště, ošetřovna s lékařem, hřiště na plážový volejbal a samozřejmě potápěčské centrum a centrum vodních sportů.

Zásuvky na pokojích jsou britského typu, nicméně na pokojích je k dispozici jeden adaptér, není tedy nutný vlastní.